Το σύνδρομο της Τζοκόντας

Το σύνδρομο της Τζοκόντας

Την Παρασκευή το μεσημέρι στο ραδιόφωνο ρώτησα τον Πανούτσο ποιο νομίζει ότι είναι το σημαντικό θέμα, που συζητά η Ελλάδα των πρωϊνάδικων και των social media. Μου είπε η απόπειρα εναντίον του Παπαδήμου ή κάτι που έγινε στο Survivor. Του είπα το εξώφυλλο που έκανε η Μαρία Μπακοδήμου στο Down Town, γιατί είναι η επιτομή του ρετούς. Δεν είχε δει το εξώφυλλο. Το είδε και μου είπε ότι, αν μπορούν να φτάσουν σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα χάρη στο Photoshop, την επόμενη φορά μπορεί να τη δείξουν ίδια με τον Μήτρογλου. Η συζήτηση διαλύθηκε, ως συνήθως. Ενώ, αν κρίνω από τις αντιδράσεις και το θόρυβο, το ζήτημα είναι πολύ σοβαρό.

Καριέρα με το κορμί της

Η Μπακοδήμου πρέπει να έχει πολλές φίλες ή πολλές άσπονδες φίλες, που την περίμεναν στην γωνία: δεν εξηγείται αλλιώς η συζήτηση για το εξώφυλλο που έκανε. Το ρετούς είναι μια διαδικασία τόσο παλιά, όσο και τα εξώφυλλα: κάποτε θα πεθάνουν εντελώς τα περιοδικά (ελπίζω μετά από εκατοντάδες χρόνια…), αλλά κάποιες θα εξακολουθούν παρ’ αυτά να φωτογραφίζονται για εξώφυλλα! Θα υπάρχει εξώφυλλο χωρίς περιοδικό, ώστε να εμφανίζονται ρετουσαρισμένες όλες οι εγχώριες στάρλετ, όπως ακριβώς συμβαίνει και τώρα. Ισως η συζήτηση για τη Μπακοδήμου άναψε γιατί η γυναίκα δεν είναι ούτε τραγουδίστρια, που κάνει καριέρα με το κορμί της, ούτε ηθοποιός, που γκρεμίζει το Instagram περισσότερες φορές από τον γιό του Σαββίδη. Αλλά γυναίκα είναι και η κυρία Μαρία και έχει κι αυτή το «σύνδρομο της Τζοκόντας», όπως όλες όσες δέχονται να κάνουν ένα ρετουσαρισμένο εξώφυλλο.

Το χαμόγελο της Μόνα Λίζα

Εχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί γίνεται, κάτι εκατοντάδες χρόνια τώρα, χαμός με την Τζοκόντα και γιατί στο Μουσείο του Λούβρου σχεδόν σε ποδοπατάνε προσπαθώντας να δουν τον διάσημο πίνακα από κοντά, ενώ με τα «Σχεδία της Μέδουσας», τον ωραιότατο πίνακα του Τεοντόρ Ζερικό, δεν ασχολείται άνθρωπος; Η Τζοκόντα είναι πίνακας μικρός σχετικά και δεν είναι ούτε καν ο πιο εντυπωσιακός του Ντα Βίντσι. Είναι η προσωπογραφία μιας μυστήριας, που κανείς δεν γνωρίζει ποια είναι πραγματικά. Είναι όμορφη ή ασχημούλα η Μόνα Λίζα; Μην βιαστείτε να απαντήσετε, αφού το τι είναι όμορφο κατά καιρούς αλλάζει: τις ανορεξικές και τις κοκαλιάρες της εποχής μας στην Αναγέννηση τις θεωρούσαν, όχι απλά άσχημες, αλλά άρρωστες. Το ζήτημα με την Τζοκόντα δεν είναι η ομορφιά της, αλλά η απόφασή της να ποζάρει για τον Ντα Βίντσι, που ήταν διαβόλου κάλτσα. Η κυρία γνώριζε πως αυτός κάτι ιδιαίτερο θα δημιουργούσε κι ο Ντα Βίντσι όντως έκανε ένα ρετούς: δεν μπορούσε να τη ζωγραφίσει με το στήθος να κοιτάζει τον ουρανό και τον πισινό στα αστέρια, όπως κάνουν όσοι για όσες σήμερα ρετουσάρουν εξώφυλλα, αλλά της πρόσθεσε αυτό το χαρακτηριστικό μειδίαμα, που παραμένει ένα μυστήριο άλυτο: όσα χρόνια κι αν πέρασαν ο καθένας το χαμόγελο αυτό το ερμηνεύει όπως θέλει. Το ίδιο συμβαίνει και με τις ρετουσαρισμένες φωτογραφίες: μετά από χρόνια κανείς δεν θα γνωρίζει τι το πραγματικό υπήρξε σε αυτές. Μια γυναίκα θέλει να τη συζητάνε, το επιδιώκει.Το ρετούς είναι στην συγκεκριμένη περίπτωση ένας πίνακας στον οποίο αποτυπώνεται η ματαιοδοξία: βλέπεις αυτό που η άλλη επιθυμεί να είναι. Κατά βάθος το κάνει για σένα. Όπως με σένα χαμογελά και η Τζοκόντα.

Μόνο με 200 ευρώ

Μην αναρωτιέσαι που διάβολο βρίσκουν το κέφι να ρετουσάρονται και μην απορείς με τη γυναικεία ματαιοδοξία: ακόμα κι αν δεν το έχεις καταλάβει, κατά βάθος την λατρεύεις. Για αυτό άλλωστε δεν υπάρχει ρετούς μόνο στα εξώφυλλα των περιοδικών αλλά παντού: κάνε μια βόλτα στα social media και θα καταλάβεις γιατί ζεις στο βασίλειο του ρετούς. Ρίχνοντας μια ματιά ανακάλυψα ότι υπάρχει τύπος που κάνει μαθήματα ρετούς για ενδιαφερόμενες, ώστε αυτές να μπορούν να δημιουργήσουν την φώτο που θέλουν. Δεν κάνω πλάκα: στη σχετική αγγελία επισημαίνεται ότι «χάρη σε μαθήματα διάρκειας 6.5 διδακτικών ωρών (όχι 7, ούτε 6, εδώ κάνουμε δουλειά…), ο δάσκαλος υπόσχεται ότι θα σας δείξει την προχωρημένη πλευρά του Photoshop και το πως θα μπορέσετε να την εκμεταλλευτείτε για τις δικές σας ανάγκες – όλα αυτά με μόλις 200 ευρώ! Δεν αποκλείω να τα χουν πληρώσει κάμποσες, γιατί η Ελλάδα είναι η χώρα του ρετούς. Το χουν οι ελληνίδες στο αίμα τους.

Θύματα είμαστε όλοι μας

Δεν υπάρχει άντρας που να μην έχει πέσει θύμα του ρετούς. Δεν υπάρχει άντρας που να μην έχει τρομάξει με γυναίκα, όταν την είδε πρωί χωρίς μακιγιάζ. Δεν υπάρχει άντρας, που να μην έχει διαπιστώσει πως η ψηλή που γνώρισε από μια φίλη του ένα βράδυ, είναι δεν είναι 1,65 – απλά φορούσε είκοσι πόντους τακούνι. Δεν υπάρχει άντρας που να μην έχει απορήσει τι διάβολο έχουν μέσα αυτά τα σουτιέν, που κάνουν ένα στήθος μικρότερο από πασχαλιάτικο αβγό να μοιάζει μεγαλύτερο κι από το εξωτερικό χρέος. Δεν υπάρχει άντρας που να καταλαβαίνει τι διάβολο είναι το μπότοξ, μολονότι αναρωτιέται για το πώς γίνεται τρείς φίλες της μάνας του να είναι έτοιμες να παίξουν στα γεράματα τον Τζόκερ στο επόμενο Μπάτμαν. Και δεν υπάρχει άντρας που να μην την έχει πατήσει από φωτογραφίες στο FB και κυρίως στο Ιnstagram, το οποίο θα έπρεπε να υπάρχει μόνο για να παρακολουθεί κανείς όσα γράφει ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος για τον Μπαλτάκο. Τι είναι ο σύγχρονος άντρας; Ενας καψερός, που αντί να νοιάζεται για τα πραγματικά του προβλήματα, όπως το ποιόν προπονητή θα πάρει ο Ολυμπιακός π.χ, έχει φτάσει στο σημείο να αναρωτιέται αν η γυναίκα που έχει γνωρίσει είναι κανονική ή ολόγραμμα. Αυτή η ίδια γυναίκα που ρετουσάρει τις φωτογραφίες της στο FB, σου λέει ότι δεν καταλαβαίνει γιατί το έκανε αυτό το εξώφυλλο η Μπακοδήμου και σε στέλνει αδιάβαστο. Κυρίως γιατί ξέρεις πως θα ήθελε να το κάνει η ίδια.     

Ο ουρανός στο κεφάλι μας

Το κακό με το ρετούς είναι ότι τις κάνει όλες στα εξώφυλλα ίδιες: όλες είναι αδύνατες, ξανθές, με καμπύλες και κοκαλιάρικα χέρια - μπούτια και στήθος μόνο διαφέρουν φουσκώνοντας. Ο Πανούτσος έχει ως συνήθως δίκιο: η Μπακοδήμου αντί να ρετουσαριστεί για να μοιάζει παιδούλα, που μόλις γύρισε από πενταήμερη στη Ρόδο, θα ήταν προτιμότερο να βγει σαν τον Μήτρογλου. Από την άλλη τρέμω στην ιδέα ότι αυτό μπορεί να το έκανε μόδα και έβλεπες σε όλο το Instagram χιλιάδες γκόμενες με βραζιλιάνικο μπικίνι και τη μούρη του Κωστάκη. Θα έπεφτε σίγουρα το Instagram, αλλά και ο ουρανός στο κεφάλι μας.